|
Podstawy CRM
|
|
|
 |
|
Gdy dwóch mówi to samo, to nie jest to samo, albo co to jest CRM?
|
Trudno jest jednoznacznie wyjaśnić znaczenie terminu Customer Relationship Management. Jest to pojęcie na tyle nowe i niezbadane, iż nie można mówić o jego jakiejkolwiek precyzyjnej i jednoznacznej definicji w literaturze naukowej.
Jarosław Chudziak, dyrektor odpowiedzialny za telekomunikację w PricewaterhouseCoopers twierdzi, iż CRM należy traktować jako element strategii korporacyjnej firmy, której celem jest zbudowanie silnej więzi z klientem, korzystnej dla obu stron. W tym wypadku mamy do czynienia z szerszym znaczeniem pojęcia – strategii działania w dziedzinie całego zarządzania.
Z kolei Liz Shahnam, analityk finansowy i jednocześnie kierownik ds. wdrożenia strategii CRM w jednym z międzynarodowych koncernów uważa, iż pod względem ideowym CRM, rozumiany jako Customer Relationship Marketing, można zaliczyć do grupy znanych, sprawdzonych na rynku strategii marketingowych.
Nowością jest niezwykłe jak dotąd wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych celem nawiązania szczególnego, niejako intymnego, kontaktu z klientem.
W tym wypadku CRM ma znaczenie węższe – rozumiany jest wyłącznie jako strategia marketingowa.
CRM, stanowiąc swoistą odmianę strategii marketingowej, ma na celu jak najgłębsze rozumienie potrzeb konsumenta. Jednakże, biorąc pod uwagę całokształt działalności firmy, stosowniejsze wydaje się rozumienie prezentowanej strategii w jej szerszym znaczeniu, w kontekście zarządzania cała firmą.
CRM, poprzez wykorzystanie najnowszych rozwiązań w informatyce, umożliwia bezkolizyjne współdziałanie różnych, niejednokrotnie nie współpracujących ze sobą na co dzień, komórek organizacyjnych.
Poniższe zestawienie prezentuje różne możliwości interpretacji tego samego pojęcia CRM. |
strona:1
|
|
|
|
|