wtorek
29 września 2020
 
szukaj
home           o nas           reklama           kontakt              | logowanie
 
 CRM news
Baza wiedzy
Podstawy CRM
Artykuły
Raporty
Customer Experience
Technologia w CRM
Contact Center
Lektury
Linki

Szkolenia
Dostawcy
Forum Ekspertów



Czy Twoja firma jest gotowa do wdrożenia crm?


poleć nas znajomym
dodaj do ulubionych




Forum Ekspertów
wersja do druku
   
Jakie są etapy wdrożenia systemu CRM w MSP, patrząc od strony firmy, a także orientacyjny czas i koszt danego etapu?


Ad. 7 - Uruchomienie „produkcyjne”

To punkt, o którym trudno napisać cokolwiek ogólnie – to tak bardzo zależy od tego, co naprawdę wdrażamy. Narzędzia, które zakupiliśmy i dopasowaliśmy do naszych wymagań, przekazujemy do użytku naszym pracownikom. Procedury, które opracowaliśmy, zaczynają obowiązywać, a nasi administratorzy przejmują pieczę nad nową technologią, bazami danych etc.

Od wielkości organizacji, różnorodności zastosowanych narzędzi, złożoności logiki zastosowanych rozwiązań, docelowej liczby użytkowników itd. zależeć będzie, czy dzień „go live” będzie obejmował wszystko i wszystkich, czy też będziemy rozwiązanie uruchamiać w kilku krokach. Ważne, by nie sparaliżować działania firmy!

Pamiętajmy, że mówimy o obszarze bezpośredniego kontaktu z klientem. Nie próbujmy żadnej improwizacji – wszystko musi być przemyślane i sprawdzone.

Ad. 8 - Samodzielna eksploatacja i dalszy rozwój rozwiązania

To słyszeli już Państwo wiele razy. Wdrożenie nigdy się nie kończy, zaczynamy uczyć się nowego rozwiązania. Po chwili widzimy, co można poprawić, co zmienić, co udoskonalić – nie popadajmy jednak w przesadę.

Aby cokolwiek ocenić, musimy chwilę z tego korzystać. Modyfikujmy rozważnie, uwzgledniając potrzeby firmy, obserwujmy i analizujmy efekty, abyśmy umieli je porównać z zapisanymi w pierwszym etapie oczekiwaniami.

I zawsze - najpierw biznes i jego cele, potem nowa technologia dobrana do tych celów. Nie znaczy to, że należy nowej technologii się obawiać, ona naprawdę pomaga w zdobyciu przewagi rynkowej, ale tylko wówczas, gdy wiadomo czemu ma służyć.

Co do kwestii czasu trwania i kosztów (te zmienne nie są niezależne) etapów takiego projektu, to jakiś czas temu, na stronach tegoż serwisu crm.pl, starałem się przedstawić koszty projektu dość dokładnie, koncentrując się na tych źródłach kosztów, a nie konkretnych liczbach, bo w różnych przypadkach będą się różnić o kilka rzędów wielkości.

Co do czasu trwania, to myślę, że w firmie średniej wielkości nie stać nas na projekty trwające zbyt długo. Jeśli całość projektu przekracza okres pół roku, to może lepiej podzielić go na dwa...

Tak naprawdę to w kwestii kosztów mam jedna uwagę. Przestańmy traktować projekt CRM, czy jakikolwiek inny projekt teleinformatyczny w firmie jako koszt. Pytajmy o wielkość inwestycji i o zwrot z tejże. Dopiero to będzie oznaczać, że jesteśmy gotowi do podjęcia wyzwania, jakim jest wdrożenie w naszej firmie.

 
 
strona:< 1 2 3 4

Autor:Maciej Zachara

 

 

Podstawy CRM | Artykuły | Raporty | Customer Experience | Technologia w CRM | Contact Center | Lektury | Linki
CRM news Dostawcy Forum Ekspertów Szkolenia

Linki płatne: innowacje marketing