wtorek
29 września 2020
 
szukaj
home           o nas           reklama           kontakt              | logowanie
 
 CRM news
Baza wiedzy
Podstawy CRM
Artykuły
Raporty
Customer Experience
Technologia w CRM
Contact Center
Lektury
Linki

Szkolenia
Dostawcy
Forum Ekspertów



Czy Twoja firma jest gotowa do wdrożenia crm?


poleć nas znajomym
dodaj do ulubionych




Forum Ekspertów
wersja do druku
   
Jakie są etapy wdrożenia systemu CRM w MSP, patrząc od strony firmy, a także orientacyjny czas i koszt danego etapu?


Ad. 4 - „Definicja projektu”, czyli projekt funkcjonalny systemu oraz projekt realizacji wdrożenia

To jest ważny element do wykonania przez wybranego dostawcę rozwiązania i usług. Czasem, jeśli projekt ma poważny budżet – można wybrać dwu oferentów i sprawdzić ich kompetencje na tym etapie. To zwiększy koszty o kilka procent, nasz nakład pracy na tym etapie, ale pozwoli zweryfikować jakość współpracy i ocenić, jak się mają składane deklaracje do rzeczywistych możliwości wykonawcy i oferowanych przez niego narzędzi. To jest nie do przecenienia i w większości przypadków powinno się opłacić.

O projekcie nie będę się rozpisywał – ten etap ma określić dokładnie, co, kiedy i za ile mamy otrzymać, ale ma także jasno określić obowiązki obu stron kontraktu. Wdrożenie rozwiązania CRM, szczególnie, jeśli zależy nam na operacyjnym systemie, nie jest bowiem możliwe, bez naszego aktywnego udziału – to nie będzie umowa o dzieło, które dostawca przynosi nam po upływie ustalonego terminu. Etap „definicji projektu” to egzamin dojrzałości dla obu stron porozumienia. Warto go zrealizować w ramach odrębnej umowy. Taki dokument powinien dostarczyć warunki, na jakich podpiszemy finalny kontrakt.

Ad. 5 - Prace wdrożeniowe

Prace wdrożeniowe – ich zakres, charakter, czas trwania bardzo zależą od narzędzi, które wybraliśmy. Jeśli mówimy o typowej sytuacji – wdrożeniu operacyjnego systemu klasy CRM – to głównym elementem prac wdrożeniowych są modyfikacje systemu, dopasowanie go do naszych specyficznych potrzeb. Pamiętajmy, że tylko elastyczny i łatwy do modyfikacji system gwarantuje nam dalszy nieskrępowany rozwój. Nasze potrzeby będą się stale zmieniały i musimy mieć gwarancję, że będą zaspokojone. Pamiętajmy o aktywnej weryfikacji przedstawianych prototypów, nie czekajmy na odbiór wersji pilotowej z uwagami i korektami. Unikniemy w ten sposób problemów z budżetem i terminami. Jeśli w poprzednich fazach wykazaliśmy się sumiennością i profesjonalizmem i wybraliśmy takiegoż partnera, to ten etap to głównie praca po stronie tegoż partnera

Ad. 6 - Uruchomienie pilota i jego weryfikacja

Praca na wersji pilotowej systemu to znów okres naszego poważnego zaangażowania. To najpierw szkolenia dla głównych użytkowników, często żmudny, ale konieczny, proces testowania obsługi poszczególnych procesów, to weryfikacja logicznej poprawności systemu, to wreszcie jego parametryzacja, spisanie dokumentacji i instrukcji dla końcowych użytkowników. Odbiór „pilota” to moment, kiedy uważamy, że system spełnia nasze wymagania i że potrafimy samodzielnie się nim posługiwać. Jesteśmy gotowi do uruchomienia rozwiązania w naszej firmie. Pamiętajmy o jednym, żadne rozwiązanie nie będzie idealne, jeśli jednak znamy nasze priorytety, to będziemy wiedzieli, kiedy jest gotowe do użycia.

 
 
strona:< 1 2 3 4 >

Autor:Maciej Zachara

 

 

Podstawy CRM | Artykuły | Raporty | Customer Experience | Technologia w CRM | Contact Center | Lektury | Linki
CRM news Dostawcy Forum Ekspertów Szkolenia

Linki płatne: innowacje marketing