wtorek
29 września 2020
 
szukaj
home           o nas           reklama           kontakt              | logowanie
 
 CRM news
Baza wiedzy
Podstawy CRM
Artykuły
Raporty
Customer Experience
Technologia w CRM
Contact Center
Lektury
Linki

Szkolenia
Dostawcy
Forum Ekspertów



Czy Twoja firma jest gotowa do wdrożenia crm?


poleć nas znajomym
dodaj do ulubionych




Forum Ekspertów
wersja do druku
   
Jakie są etapy wdrożenia systemu CRM w MSP, patrząc od strony firmy, a także orientacyjny czas i koszt danego etapu?


Ad. 2 - Decyzja o realizacji projektu

Jeśli wybrany zespół, samodzielnie lub z pomocą zewnętrznej firmy konsultingowej, zebrał już niezbędną informację, przedstawił realistycznie możliwe do uzyskania korzyści, to teraz w gestii zarządu jest podjęcie odpowiedniej decyzji. Ale jeśli decyzja jest na tak, to musi być ona kompletna.

Tak więc, musi być określona dopuszczalna wielkość inwestycji, jasno zdefiniowane priorytety projektu z punktu widzenia całości organizacji, ustalone ramy czasowe i personalna odpowiedzialność za poszczególne fazy dalszych działań.

Należy jednak pamiętać, że jest to decyzja strategiczna i odpowiedzialność za jej wykonanie spoczywa właśnie na zarządzie firmy. Stały nadzór i zaangażowanie są niezbędne. Dlatego nie podejmujmy decyzji o uruchomieniu takiego projektu, jeśli prowadzimy już trzy inne, wymagające bezpośredniego zaangażowania kogoś z zarządu. Równocześnie jednak nie zwlekajmy z decyzją, bo zapewne osoby zaangażowane w analizę będą także kluczowe w procesie wyboru i wdrożenia rozwiązania.

Jeśli nie możemy rozpocząć projektu zaraz, to ustalmy kiedy jest to możliwe i przekażmy te decyzje osobom wybranym do jego realizacji. W przeciwnym wypadku łatwo mogą się zniechęcić.

I jeszcze jedno przykazanie – kluczowym czynnikiem sukcesu jest jasne przedstawienie celów projektu i jego biznesowego uzasadnienia wszystkim pracownikom firmy, a w szczególności tym, których projekt bezpośrednio dotyczy. Pamiętajmy, że o sukcesie i porażce decydują ludzie i nie zyskamy poparcia dla projektu, jeśli pracownicy będą musieli się domyślać, jakie są jego cele, bo wówczas zwykle tym domyślnym celem może być np. redukcja zatrudnienia. Budujmy konsekwentnie świadomość załogi – to najbardziej przyspiesza zwrot z inwestycji.

Ad. 3 - Wybór rozwiązania i partnera

Jeśli dwa poprzednie punkty zrealizowaliśmy poprawnie, to wybór naprawdę nie będzie tak trudny. Jeśli wiemy, jakie są cele, priorytety i jakim budżetem dysponujemy, to z potencjalnie niezmiernie bogatej oferty rynkowej w zakresie wspomagania koncepcji CRM nie pozostanie wcale tak wiele. Zdefiniujmy jedynie dokładnie zapytanie ofertowe, aby oferty stały się porównywalne, a konkurs ofert nie stał się konkursem piękności.

Dołóżmy starań, aby zrozumieć ofertę rynkową i wysłać zapytanie tylko tym, którzy mają odpowiednie kompetencje, dysponują narzędziami, które są adekwatne do naszych potrzeb i naszych możliwości budżetowych. To my musimy wiedzieć, co dla nas oznacza system CRM; czy jest to Contact Center z prostą bazą klientów, czy może rozbudowane moduły operacyjne dla obsługi skomplikowanych projektów marketingowych, czy też może bardzo elastyczna i bogata funkcjonalność w zakresie gromadzenia informacji o klientach wraz z narzędziami analitycznymi do segmentacji rynku przy użyciu wyszukanych kryteriów?

A może z analizy wynika, że jeszcze nie dorośliśmy do rozwiązań informatycznych i mamy jeszcze dużo do zrobienia w obszarze obsługi klienta bez wyszukanych narzędzi IT i to rozwiązania organizacyjne wsparte sprawnym przepływem informacji przyniosą spodziewane efekty?

Pamiętajmy, że CRM to nie system informatyczny, ale nasz, jedyny i wyjątkowy pomysł na biznes. Szukajmy narzędzi do realizacji tego pomysłu – nie kupujmy narzędzi, których nie umiemy wykorzystać. Zmuśmy potencjalnych dostawców, aby pochylili się nad naszymi problemami – szybko się wówczas przekonamy, którzy z nich to potrafią i rozumieją. Nie będzie ich tak wielu, aby trudno było się zdecydować. Jest tylko jeden, wydawałoby się prosty warunek – musimy wiedzieć, czego chcemy...

 
 
strona:< 1 2 3 4 >

Autor:Maciej Zachara

 

 

Podstawy CRM | Artykuły | Raporty | Customer Experience | Technologia w CRM | Contact Center | Lektury | Linki
CRM news Dostawcy Forum Ekspertów Szkolenia

Linki płatne: innowacje marketing