|
Forum Ekspertów
|
|
|
 |
|
Jak powinno wyglądać zapytanie ofertowe dla dostawców aplikacji?
|
Odpowiedzi ekspertów:
Maciej Zachara
 | | Maciej Zachara (Qumak-Sekom SA) | Zapytania ofertowe dotyczące aplikacji biznesowych bardzo rzadko sformułowane są w sposób, które pozwalają dostawcy na rzeczywiste zrozumienie potrzeb pytającego, a tym samym nie mogą stanowić dobrej bazy dla zgodnego z tymi potrzebami wyboru oferty. Tymczasem podstawowym, o ile nie wręcz jedynym, celem zapytania jest przecież zebranie porównywalnych ofert od wybranych dostawców dla utworzenie ich „krótkiej listy” i przejścia do kolejnego etapu, jakim jest zwykle cykl prezentacji wybranych rozwiązań.
Pozwolę sobie pominąć milczeniem zapytania, których cała treść sprowadza się do zdania „prosimy o przesłanie oferty na zintegrowany system zarządzania”. W tej chwili oferty takie spotyka się już bardzo rzadko, ale jeszcze kilka lat temu były bardzo popularne i nieraz wysyłane były do kilkudziesięciu potencjalnych dostawców, których rozwiązania dzieliły od siebie całe lata świetlne zarówno w obszarze cen, jak i funkcjonalności.
Drugim biegunem są zapytania liczące sobie kilkadziesiąt stron szczegółowych pytań dotyczących wszystkich możliwych aspektów systemu – funkcjonalności, technologii, architektury etc. bez wskazania jakichkolwiek priorytetów i rodzących, często zasadne, podejrzenie, że zapytanie jest „spisem treści” z dokumentacji któregoś z dużych rozwiązań, a nie określeniem potrzeb zamawiającego.
Jeśli chcemy, aby dostawcy potraktowali nas poważnie i aby otrzymane oferty stanowiły dla nas wartościowy materiał, postarajmy się przygotować zapytanie w sposób przemyślany. To jeden z początkowych elementów procesu wyboru, który poprzedzony być musi analizą potrzeb. Przygotowanie takiego zapytania to, przy wyborze operacyjnego systemu CRM w średniej wielkości firmie, praca na 2-3 tygodni.
Co powinno zawierać zapytanie ofertowe:
- Krótki opis biznesowych celów projektu
- Listę procesów biznesowych, które system ma obsługiwać
- Podstawowe oczekiwania dotyczące funkcjonalności, z wyraźnym zaznaczeniem priorytetów, podzielone choćby na trzy kategorie: „konieczne”, „wskazane”, „miło byłoby mieć”
- Podstawowe pytania dotyczące technologii, środowiska w którym system może funkcjonować
- Pytania dotyczące doświadczenia potencjalnego dostawcy
- Prośba o wskazanie i krótki opis dotychczas zrealizowanych projektów, np. dwóch, które oferent uzna za najbardziej zbliżone do naszego
- Zapytanie o cenę licencji, opieki oraz wstępną wycenę usług wdrożeniowych
- Może być jeszcze sporo innych pytań, ale na tym etapie pewnie nie są konieczne, warto o nich porozmawiać, kiedy już wybierzemy krótką listę
|
strona:1
|
|
|
|
|