sobota
16 grudnia 2017
 
szukaj
home           o nas           reklama           kontakt              | logowanie
 
 CRM news
Baza wiedzy
Podstawy CRM
Artykuły
Raporty
Customer Experience
Technologia w CRM
Contact Center
Lektury
Linki

Szkolenia
Dostawcy
Forum Ekspertów



Czy Twoja firma jest gotowa do wdrożenia crm?


poleć nas znajomym
dodaj do ulubionych




Forum Ekspertów
wersja do druku
   
Jak powinno wyglądać zapytanie ofertowe dla dostawców aplikacji?

Odpowiedzi ekspertów:
Maciej Zachara

Maciej Zachara
(Qumak-Sekom SA)
Zapytania ofertowe dotyczące aplikacji biznesowych bardzo rzadko sformułowane są w sposób, które pozwalają dostawcy na rzeczywiste zrozumienie potrzeb pytającego, a tym samym nie mogą stanowić dobrej bazy dla zgodnego z tymi potrzebami wyboru oferty. Tymczasem podstawowym, o ile nie wręcz jedynym, celem zapytania jest przecież zebranie porównywalnych ofert od wybranych dostawców dla utworzenie ich „krótkiej listy” i przejścia do kolejnego etapu, jakim jest zwykle cykl prezentacji wybranych rozwiązań.

Pozwolę sobie pominąć milczeniem zapytania, których cała treść sprowadza się do zdania „prosimy o przesłanie oferty na zintegrowany system zarządzania”. W tej chwili oferty takie spotyka się już bardzo rzadko, ale jeszcze kilka lat temu były bardzo popularne i nieraz wysyłane były do kilkudziesięciu potencjalnych dostawców, których rozwiązania dzieliły od siebie całe lata świetlne zarówno w obszarze cen, jak i funkcjonalności.
Drugim biegunem są zapytania liczące sobie kilkadziesiąt stron szczegółowych pytań dotyczących wszystkich możliwych aspektów systemu – funkcjonalności, technologii, architektury etc. bez wskazania jakichkolwiek priorytetów i rodzących, często zasadne, podejrzenie, że zapytanie jest „spisem treści” z dokumentacji któregoś z dużych rozwiązań, a nie określeniem potrzeb zamawiającego.

Jeśli chcemy, aby dostawcy potraktowali nas poważnie i aby otrzymane oferty stanowiły dla nas wartościowy materiał, postarajmy się przygotować zapytanie w sposób przemyślany. To jeden z początkowych elementów procesu wyboru, który poprzedzony być musi analizą potrzeb. Przygotowanie takiego zapytania to, przy wyborze operacyjnego systemu CRM w średniej wielkości firmie, praca na 2-3 tygodni.

Co powinno zawierać zapytanie ofertowe:
  • Krótki opis biznesowych celów projektu
  • Listę procesów biznesowych, które system ma obsługiwać
  • Podstawowe oczekiwania dotyczące funkcjonalności, z wyraźnym zaznaczeniem priorytetów, podzielone choćby na trzy kategorie: „konieczne”, „wskazane”, „miło byłoby mieć”
  • Podstawowe pytania dotyczące technologii, środowiska w którym system może funkcjonować
  • Pytania dotyczące doświadczenia potencjalnego dostawcy
  • Prośba o wskazanie i krótki opis dotychczas zrealizowanych projektów, np. dwóch, które oferent uzna za najbardziej zbliżone do naszego
  • Zapytanie o cenę licencji, opieki oraz wstępną wycenę usług wdrożeniowych
  • Może być jeszcze sporo innych pytań, ale na tym etapie pewnie nie są konieczne, warto o nich porozmawiać, kiedy już wybierzemy krótką listę

 
 
strona:1 2 >

Autor:Maciej Zachara

 

 

Podstawy CRM | Artykuły | Raporty | Customer Experience | Technologia w CRM | Contact Center | Lektury | Linki
CRM news Dostawcy Forum Ekspertów Szkolenia

Linki płatne: innowacje marketing